Fél évet beszélgettünk róla, mégsem ismertük ki. Talán nem is kell kiismerni, vagy talán nem is lehet igazán. Így nem tudok válaszolni arra kérdésre, hogy ki is volt Janáky, mit keresett pontosan, és mi volt ezzel a célja. Könnyen lehet, hogy rajta kívül senki nem tud erre felelni. Így nekem is inkább csak benyomásaim vannak. Talán így érdekesebb is az örökség, amit ránk hagyott: mindenki fejtse meg, ahogy maga gondolja…
A természetben is előfordul, hogy valami, ami alapvetően a haszna miatt épül, kedves lesz a szemnek. Ha nem szól bele tanult esztétika, olyan harmónia jöhet létre, amely egyszerre nevezhető unalmasnak, semmilyennek és tökéletesnek a maga akaratlanul logikus egyszerűségében.
Én egy Drégelypalánk nevű településen fotózott házat választottam. A képben megfogott az arányok nyugodt harmóniája. Tiszta esztétikájában benne van az emberi kéz kemény munkája, az ebből fakadó természetes és egyszerű forma, az idő által ráfestett változás. A feldolgozás során ezt az arányrendszert szerettem volna felfejteni az akvarell segítségével, amely ugyanúgy textúrát hagy maga után, az amatőr kéz által nyomot hagy rajta az ügyetlenség, így nem lehet tökéletes, de őszinte igen.
Bartók Szilvia
Források:
Janáky István - Az építészeti szépség rejtekei Magyarországon
Képek forrása:
Janáky István - Az építészeti szépség rejtekei Magyarországon, 55. oldal, Drégelypalánk
saját képek
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.