Oscar Niemeyer Rio de Janeiroban született brazil Pritzker díjas építész, a 20. századi brazil építészet egyik meghatározó alakja volt.
Fiatal korában Lúció Costa irodájában dolgozott az egyetem mellett, így ismerkedett meg Le Corbusier-vel, aki jelentős hatást gyakorolt rá. Niemeyer elsősorban középületeket tervezett, első önálló sikerét hozó megbízását a Pampulha-tó partján kialakított városrész megtervezését, 1940-ben kapta.
Pampulha-tó komplexum
Itt már megnyilvánulnak építészetének legjellemzőbb formai sajátosságai, az ívek és a boltozatok, melyek később védjegyévé váltak. Az Assisi Szent Ferenc templomot modern stílusa és oltárképe miatt csaknem 20 évvel elkészülte után szentelte fel az egyház.
Nemzeti Múzeum: Brazília
Talán egy, magától Oscar Niemeyertől származó idézet jellemezhetné legjobban építészetetét: :"Ha meg kell hódítani egy nagyobb teret, az ívek adják magukat" - magyarázta Niemeyer. "Nem vonzanak a merev szögletek és az ember alkotta kemény, rugalmatlan, egyenes vonalak. A szabad folyású, érzéki ívek vonzanak. Azok az ívek, amelyeket megtalálok a hegyekben, a folyókban, az óceán hullámaiban és a szeretett nő testén. Ívek alkotják az egész világegyetemet, Einstein ívelt univerzumát."
Casa Das Canoas
Niemeyer a középületek mellett lakóházakat is tervezett, köztük talán a legismertebb saját lakóháza, a Casa Das Canoas. A házra tekintve rögtön szembetűnnek a rá jellemző íves formák, az építész ezzel rendkívül organikus, mégis modern, letisztult külsőt kölcsönzött a háznak.
Alaprajz
A természetes ívek az alaprajzon is visszaköszönnek. A rajzon szaggatott vonallal láthatjuk az ívesen megformált vasbeton lemezt, mely egyrészt lefedi a házat, másrészt különböző teraszokat is kialakít a ház közvetlen környezetében, amelyek erősítik a ház közelségét a természethez.
A ház két szintre tagolt, a szabad térhasználás jegyében minden kiszolgáló, privát helyiséget a föld alá süllyesztett.
A reprezentatív közös tereket az épület felső szintjén helyezte el, nyitva a természetre, szabad téralakítással, ezzel biztosítva, hogy transzparens épületet létesíthessen.
A természetközeliség nem csak a teraszokban jelenik meg, szép példa rá a medencétől a házig tartó karakteres, hatalmas szikla, amely mindkettő részeként összeköti a külsőt a belsővel; az épület szinte alá van rendelve a természetnek azáltal, hogy a szikla áthatol a falon.
A házban megjelennek a minimalista és az organikus építészet jegyei is, amelyek képesek mégis harmonikus, elegáns kompozíciót létrehozni.
Pető Viktória, Sárközi Bálint
Források:
Képek forrása:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.