Új félév, új téma: Ritmusváltás

A két világháború között, ha jót akart magának az építész, neobarokk stílusban tervezett Magyarországon – különösen akkor, ha állami megbízásra pályázott. Az így kialakult és főként vidéken egyeduralkodóvá vált stílus a húszas évek végére konkurenciát kapott: a jobb tervezők egyre inkább a modernizmus felé fordultak. A folyamat előbb-utóbb az állam neobarokk sztárépítészeit is elgondolkodtatta: talán ideje lenne felvenni a ritmust?

Ezt a jelenséget, a ritmusváltást próbáljuk meg feltérképezni a félévben. Lesznek városi séták, előadások, műhelymunka, lesz hallgatói feladat is konzultációval. Állandó vendégünk lesz Dévényi Tamás, a korszak kiváló ismerője, vele együtt dolgozik a részleteken a stáb: Jancsó Miklós, Máthé Dóra és Peitl Péter.

kép: Madách Imre tér, 1957 (szerk.)
forrás: Fortepan / Bauer Sándor

Közös Értékek

Lux Alice és Gregersen Hugó különleges kapcsolatának és életművének alapjait a művészetek iránti közös szenvedélyük és a kettejük közötti mély egyetértés adta: „Mert úgy meglepett engem, hogy bár másutt születtünk, másként neveltek, máshogy éltünk, mégis mindig, mindenben egyet gondolunk és érezünk” – emlékezett vissza Lux Alice.

Közös munkájuk egyik legfontosabb eredménye a budapesti Fő utca 37/c szám alatti bérház, amely nem csupán egy épület, hanem a házaspár életének és munkásságának lenyomata. Ez az épület a közös tervezés és művészi együttműködés egyik legkiemelkedőbb példája, amelyben az építészet és a szobrászat tökéletes harmóniában találkozik. 

Bérpalota

Fried Miksa és Fenyves István az 1930-as években jelentős hatással volt Budapest modern építészeti arculatának formálására. Egyik jelentős alkotásuk a Nyugati pályaudvar mellett található a Bajcsy-Zsilinszky (régen Vilmos császár) út 65. szám alatt. A mezzaninnal rendelkező, ötemeletes,  dekoratív modern bérpalota az egykori London Szálló helyén, 1937-1938-ban épült.

Arts and crafts and

A III. kerület szélén, a Kolosy tér 1/A házszám alatt tör elő a földből egy 1941-ben épült, arts and crafts stílusjegyeket népies motívumokkal elegyítő, sok szempontból mégis modernnek mondható bérház. 

Kik jártak itt

A Városmajor utca 48/b alatt álló, Vágó József által tervezett épület barátságos módon szelídíti meg a modern építészetet. További különlegessége, hogy egykor otthona volt a 20.századi magyar irodalomnak, így nem csak építészeti, hanem kultúrtörténeti hagyatékkal is rendelkezik.

Plánum

A Horváth Mihály téren áll egy ház. Földszintje rózsaszín, a többi emelet az évtizedek porától piszkosfehér. Két, felfelé futó relief sor díszíti. Első ránézésre egy teljesen hétköznapi épület, a legtöbb ember figyelmét minden bizonnyal elkerüli, pedig megannyi titkot rejt ez a ház, és ha elkezdünk figyelni rá, szépen lassan elénk tárja. 

Toldás-foldás-ferdítés

A Bazilikától csupán néhány lépésre található a Sas utca 7. szám alatt egy modern stílusú bérház, melynek építtetője a Beltelek Értékesítő Kft volt, és Fried Miksa és Fenyves István építészeti tervei alapján épült, amely az utcáról felpillantva szinte úgy tűnik, mintha önnön képe karikatúrájaként fagyott volna az időbe.

Az épület maga nem szolgál semmilyen kirívó, szokatlan tulajdonsággal, a szimmetrikusan elhelyezett travertin homlokzat, a zárterkély és a szalagablakok abszolút tipikus modernista vonások. Ezzel ellentétben a ház és környezete múltjában- jelenében nem egy olyan lódítás, ferdítés, szelídítés fedezhető fel, amely hatására késztetést érzünk, hogy szemeinket eltakarva vagy fejünket elfordítva kényszeresen ne vegyünk tudomást bizonyos jelenségekről. 

Hengermalom

A Fehérvári út 88/a-b cím alatt található bérházat a Budapest Székesfőváros Elekrtomos Művek megbízásával Rerrich Béla műépítész tervezte 1926-tól és 1928-ban épült meg. Az épület Art Deco stílusú német reneszánsz tömegformákkal és expresszionista részletformákkal. A fő homlokzat visszahúzott és átlósan lecsapott, a kereszteződésben egy kör alakú teresedést indítványozva, amelyet a többi épület építésekor már nem vettek figyelembe, így ez nem jött létre. Az épületnek 4 házegysége van, amiből a 3 utcai szárny tisztiviselő lakásokat tartalmaz, míg a Hengerhalom utcáról megközelíthető negyedik egység egy zárt udvart vesz körül, ami kisebb munkáslakásoknak épült.

Olasz módra

A Csalogány utca 26. szám alatti, a Nagybátony-Ujlaki Rt. iparvállalat nyugdíjintézete által építtetett bérház Árkay Bertalan olaszos hatású, különösen elegáns és letisztult formájú alkotása. Első ránézésre talán ki sem tűnik az elegánsabb budai bérházak sorából, ám tüzetesebben szemügyre véve feltűnnek egyszerre modern, s mégis klasszikus viselkedései. Sok rejtélye van ennek a háznak: különös helye az épp kiszélesedő utcában, a környéken egyedülálló földszinti árkádsora, gazdag belső világa, korában haladó szerkezetei, és még lehetne sorolni. Ebben a posztban ezeknek eredünk utána.

Három felvonás

A 7. kerületi Szövetség utca 17. szám alatt álló ház alakulása szorosan összefüggött az itt lakók és a tulajdonosok sorsával. Az épület elődei 1861 óta sorra cserélték gazdáikat, emiatt kétszer is lerombolták ezeket és új épületeket húztak fel helyettük. Egy ilyen cserének köszönhetően képezi mai állapotában a ház az utca egyik különleges színfoltját 1932 óta.

Kettős bérház

A 12. kerületben a Kléh István utca 3/b-c házszám alatt található modern stílusú épület 1937-ben épült Kósa Zoltán tervei alapján. A  zártsorú beépítésű kettős bérházat Csató Jenő építtette. Az épület a háború előtti modern építészet egyik igényesen megformált darabja, a környező épületekkel harmonikus utcaképet alkot.

TÉBE

A József Attila utca 12. alatti épület 1940-ben épült Medgyaszay István tervei alapján, eredetileg részben a Takarékpénztár és Bankok Országos Nyugdíjpénztár épületeként üzemelt, a földszinten üzletekkel. 5 emelettel rendelkezik , a félemeleten irodák kaptak helyet, felette lakások, mai állapotában az átépítések után  csak lakóépületként működik. Az épület érdekessége, hogy a porta mellett elhaladva az előtérből két lépcsőházban juthatunk fel a lakásokhoz, ezek között átjárás a hatodik szinten lehetséges egy összekötő folyosón keresztül.

Vasalóház

A Pozsonyi út 53-55. alatt található lakóépület 1942-ben készült el, tervezője Hámor (Hamburger) István, statikusa Rados Kornél, kivitelezője pedig Strausz Sándor volt. Munkájukból egy elegáns, hatemeletes, lapostetős, vasbetonvázas bérház született. A szokatlan formájú telekhez igazodva az épület alaprajza hegyesszögű körcikk alakú. Az épület hegyesszögű sarkával néz a Szent István parkra, egy horizonton felbukkanó hajó látványára emlékeztetve az arra járókat. Vagy éppen egy vasalóra, mely miatt az épület a vasalóház becenevet viseli a helyiek körében, utalva ezzel a neves new yorki sarokházra is.

Bertalan-udvar

A Bartók Béla út (korábban Horthy Miklós út) 30-as szám alatt található épület Martonosi Baráth Lajos tervei szerint épült 1931-32-ben. Építtetője a Bertalan-udvar társasház, a Fővárosi Alkalmazottak Nemzeti Szövetsége számára készült. Izgalmas építészeti kavalkád: modern, art deco és historizmus lelhető fel rajta. 

MEZ-bérház

A budapesti Petőfi Sándor és a Párizsi utca sarkán álló MEZ-bérház egy kivételes modern építészeti alkotás, amelyet Gerlóczy Gedeon tervezett 1943-ban. A belváros legszebb bérpalotájának tartják, műemléki védelem alatt áll.  A jelenlegi épület helyén egy XVIII. századi barokk bérház állt, amelyet a történelem során többször is átalakítottak, mielőtt a háború alatt lebontották volna. A második világháború idején felépített hétemeletes ház modern megoldásokat, luxuskivitelű belső tereket és magas bérleti díjakat kínált. 

Spiegel

A ház Spiegel Frigyes utolsó előtti terve, jellegében erősen eltér a korábbi terveire jellemző élénk, színes, növényi, természeti motívumok használatától. A ház Politzer József és neje Freund Elza számára készült a Pannónia utcában. Az art deco stílusban épült ötemeletes épületet három emelet magasságában díszíti a rizalitszerű zárterkély, melyet gyémántmetszésű kváderkövek és geometrikus vonalak határolnak.

Régi posta

Az V. kerületben, a Váci utca közvetlen közelében található épületet Kozma Lajos tervezte, aki a dekoratív modern stílusirányzat kiemelkedő képviselője. Az épület harmonikusan ötvözi a modern építészet innovatív megoldásait a részletgazdag díszítőelemekkel és az elegáns anyaghasználattal. Ez a stílusirányzat különösen jól megfigyelhető Kozma Lajos alkotásain, amelyek sajátos esztétikai érzékenységét tükrözik, az épület minden apró részlete átgondoltságot sugároz, mely különleges karakterrel ruházza fel a művet.

Új félév, új téma: Modernszelídítés

Európában a világháborúk közötti két évtized volt a modern építészet kialakulásának és elterjedésének fantasztikus időszaka. Budapesten sem volt ez másképp, akkoriban épültek ki olyan, zömmel modern területek, mint az Újlipótváros vagy Lágymányos. Azt várnánk, hogy a házak jellemzően Bauhaus vagy nemzetközi modern stílusúak, a hófehér homlokzatokon semmi dísz, semmi esetlegesség. Ennél nagyobbat nem is tévedhetnénk!

Amit látunk, nem ilyen puritán és elvszerű. A homlokzatok általában színezett nemesvakolatot kapnak, de nem ritka a tégla, a kő és a műkő sem. Karakteres részletekkel, dús ornamentikával, lendületes formálással találkozunk lépten-nyomon. Honnan kerülnek ezek az elemek az alapjában véve racionálisan szerkesztett modern épületekre?

Egy részük a múltból öröklődött. Az épp elmúlt szecesszió emléke még itt van, ahogy az eklektikus Budapest hatása sem elhanyagolható. Vannak kortárs áramlatok is, mint a szertelenül díszítő art deco és az ívekkel operáló streamline modern. Meghatározó az olasz eredetű, klasszicizáló novecento és mérsékelt párja, a racionalizmus is. És vannak a magyar motívumokból táplálkozó nemzeti építészeti törekvések. Mi a közös ezekben? Leginkább a végeredmény sűrűsége, az építészeti történések mennyisége, és az ebből következő befogadhatóság, szerethetőség. Ezekben az épületekben nagy eséllyel nem csak a laikusok, az építészek is örömüket lelik.

Ezt a jelenséget, a modern építészet megszelídítését próbáljuk meg feltérképezni a félévben. Lesznek városi séták, előadások, műhelymunka, lesz hallgatói feladat is konzultációval. Izgalmas lesz! 

A részleteken még dolgozunk Dévényi Tamással, aki a félévben végig velünk lesz, mármint a házigazdákkal: Jancsó Miklóssal, Máthé Dórával és Peitl Péterrel.

kép: Budapest, Fő utca 37/c
grafika: Máthé Dóra

Enyészet - Lakatos Fanni

Az omladozó vakolatok, a korrodált felületek, a növények térnyerése a természet erejének bizonyítékai, amely ezerféle lenyomatot hagy az ember által épített mesterséges környezeten.

Az épületek, az élőlényekhez hasonlóan, előbb-utóbb elenyésznek. Ez egy hosszú folyamat, amely során újabb és újabb felületeket fest az idő. Karakterük abban rejlik, hogy a pusztulás formája területenként hasonlóképpen jelenik meg, viszont nincs közöttük két ugyanolyan. Előjönnek a régi rétegek, vagy éppen újak formálódnak, amelyek váltakozásából megértjük a múltat, és érezzük a jelent.

A gyűjteményemben sorakozó felületek egy-egy terület, épület vagy építmény akkori karakterét mutatják be, amikor a képek készültek, amelyet a valóságban már nem találunk meg többé. Az elmúlás szépsége, így ezeknek az épületeknek a szépsége is ebben a folyamatos változásban rejlik. 

Párban szép az élet - Talmácsi Áron

A félév során nagyon sok szép történetet hallottam a gyűjtésről, és annak már művészeti szintre emeléséről. Így a feladaton sokat töprengtem, de nem tudtam rávenni magamat egy csempe-, kilincs-, küszöb- vagy erkélygyűjtésre, én nem szoktam ilyen fotókat gyűjteni. 

Barátnőm szülei biatorbágyiak, így sokszor megteszem a várost átszelő gyalogtávot. Egyik ilyen séta közben jött a gondolat, hogy milyen fura ez az utca, nem is csak azért, mert tulajdonképpen két utca, de mégis egy, középen egy nagyon keskeny park területtel. Inkább azt jelenséget tapasztaltam, hogy mintha már láttam volna ezt a házat, így kapva kaptam az alkalmon és végigfotóztam az utcai homlokzatokat, majd elkezdtem őket egymáshoz társítani. Végül érdekesmód párok jöttek ki ebből, mintha ők is hatalmasra nőtt biatorbágyi falu falusai lennének. 

Érdekes volt megfigyelni, hogy a kis díszítőelemek, frazírok, vagy maguk a funkcionális részek megoldásai is hajaznak egymáséira. Ez nem egy unikális építeszeti vagy emberi jelenség, mindenhol ott van, a mintakeresés, a tudatalatti tápláléka. A Dózsa György utca mikroklímája is rendelkezik egy láthatalan építészeti könyvtárral, adatbázissal. Jó szórakozás volt ezt felfejteni.